Placeholder image

UDKLÆDNING

• Dragter

Dragter kan laves af gamle lagner, tæpper, stofstykker, fx ubleget lærred.
    Send mail hjem til klassens forældre hvor du fortæller om ”Så rejser vi op til Jerusalem” og klassens deltagelse og opfodr til at sende lagner, duge og tørklæder med i skolen så dette kan bruges til udklædning.

Allerede her vil vi gerne opfordre til, at man donerer brugte kostumer til kirkernes kostumelager, som findes i Sct. Johannes Kirke, Herning. Kostumelageret vil senere muliggøre udlån fra lageret. Efter gennemførelse af oplevelsesdagen vil der også være mulighed for, at aflevere til kostumelageret.

Ide til kjortel af dobbelt stof.
    (1) Fold stoffet ved skuldrene.
    (2) Klip hul til hovedet i midten af folden.
    (3) Hold det hele sammen om livet med et bælte eller en stofstrimmel.

(4) Hvis der er for meget stof, kan man klippe noget bort, ved at klippe efter den grønne streg.

(5) Dekorationer kan fx males på stoffet. I kan også dekorere med bånd og knapper.

Ide til kape af enkelt lag stof.
    (1) Klip efter de stiplede streger. En udskæring til stedet rundt om halsen.
    (2) Klip en strimmel stof af forneden til brug for binde-stykkerne øverst.
    (3) Klip runde hjørner nederst på kappen.
    (4) Klip den lange strimmel over til 2 bindestykker.
    (4) Sy eller fastgør på anden vis de 2 bindestykker øverst ved siderne af halsudskæringen.

Ide til hovedbeklædning af enkelt stykke stof.
    (1) Man skal bruge et firkantet stykke stof.
    (2) Rul det havvejs sammen.
    (3) Læg rullen på panden og bind enderne i nakken.

Man kan også bare lægge stoffet en gang sammen på skrå, og lægge det over hovedet, for derefter at binde et flættet bånd om hovedet oven over stoffet.
    Sådan et pandebånd kan laves af flettet bånd, møbelsnor eller tvundet stof.

Herunder er der eksempler på klædedragter til inspiration