GÅ MED KIRKEFORTÆLLINGER

LOGO FOR GMKF

ASSING KIRKE

Faktaboks for Assing Kirke

Assing sogn- Kibæk by. Assing har i gamle dage været et hedesogn, hvor især åer og bække har dannet oaser og engstrimler. Her har de få gamle gårde og ejendomme ligget. Nu er det meste af sognet opdyrket, og folketallet, som i 1801 kun var på 301 personer, er nu steget til 3300, hvoraf de knapt 2800 bor i selve Kibæk by. Assing sogn er et gammelt bosætningssogn. Det ser man af, at det er det sogn i Danmark, der har det største antal gravhøje ( i alt 270 ). Dette skyldes sikkert Skjern å, som vikingerne (år ca. 800- 1200) benyttede til transportveje for deres sejlads. Assing kirke er bygget i det 12. århundrede, centralt beliggende, hvor 5 veje mødes.

Fra http://kibaeks.blogspot.com/2011/11/et-tilbageblik-over-assing-sogn-kibk-by.html

Fortællingen fra Assing Kirke

Klik på billdet og hent en PDF-fil til print.

Fortælling

Poster til Assing Kirke

Klik på billdet og hent en PDF-fil til print.

Fortælling

Tipskupon til Assing Kirke

Klik på billderne og hent både tipskupon + løsning til print.

Tips Tips

Labelark med kirken

Klik på billderne og hent A4 til print.

Kan printes ud og klippes ud til brug på A3-kortet over kirkerne i Herning kommune, som du også kan finde vej til her.

A4 labelark Kort

Billeder fra Assing Kirke

Højre-Klik på et billdet og hent det til print.